Anmeldelser

Afslutningskoncert af mesterkurs kordirektion og korsang, 28. august 2016

(Bernd Guido Weber, Schwäbische Zeitung)

En fabelagtig afslutning af mesterkurset.
“[…] Scheerer bringer energisk de vovede spring, de polyfone finesser frem. Næste modern, undtagen det teatralsk overhøjede, overdramatiserede.
[…] Afslutning og højdepunkt er motetten „Warum ist uns das Licht gegeben“ (Hvorfor er lyset givet) af Johannes Brahms. Hvorfor, hvorfor, igen og igen spørgsmålet, indtil det forløsende „Lasset uns unser Herz aufheben zu Gott im Himmel.“ (Lad os løfte vort hjerte til Gud i himlen) Scheerer leder koret til den maksimale præstation, iscenesætter de svage passager som leder efter svar med spændning, rent, artikuleret. Svagt er svært - og her så godt. Stort bifald.”

Koncert med kammerkoret “con anima”, 31. august 2014

(Eva Eismann, Hessisch Niedersächsischer Anzeiger)

“Sangerne ramte lidelsen, ja selvmedlidenheden i Johannes Brahms' ‘Ich aber bin elend und mir ist wehe’ ligeså som de iriserende klange af Lasse Thoresens ‘Mon Dieu, mon adoré’.
Dirigenten Jan Scheerer havde sammenlignet lovsangen på babismens gud med en sæbebobble. Båret af sammenspillet mellem meditative tone som fra en didgeridoo og svævende højder var det som om bobblen næsten vajede gennem rummet.”

Koncert med kammerkoret “con anima”, 30. august 2014

(Udo Hinz, Göttinger Tageblatt)

“Allerede i dette værk [BWV 226] er påfaldende, hvor balanceret og facetteret ensemblets klang er (med 26 sangere). […]
Koret er overbevisende med sit dynamik mellem sarte og kraftige stemmelejer. […]
Dette gribende og excellent interpreterede stykke [Lasse Thoresen: Mon Dieu, mon adoré] åbner døre til sjælen. […]
Shakespeare udsættelserne af den Schweizer Frank Martin (1890-1974) bliver mystiske, truende og gribende. Strålende mestrer koret de komplekse lag i stemmerne af dette værk. […]
Her [Nils Lindberg: fra O mistress mine] viser sig, hvor sart og luftig kammerkoret kan lyde. […]
Koret lever på denne aften op til sit navn ‘con anima’, oversat: ‘med sjæl.’ "

Koncert med kammerkoret “con anima”, 23. marts 2014

(Jens Wortmann, Kulturbüro Göttingen)

“Scheerer tryllede med mangfoldig dynamik en varm, rund korklang i kirkerummet."

Koncert med Landesjugendchor Baden-Württemberg, 6. november 2013

(Claus-Dieter Hanauer, Badische Neuste Nachrichten)

“I alle disse korværker viste sig Forbundslandets Ungdomskor som et intonationssikkert, vokalt overordentligt vel trænet vokal ensemble, som trængte igennem til kernen af projektets stycker med en stor dynamisk båndbredde.
Souverænt ledt, men også passioneret drevet af Jan Scheerer, beviste de unge sangere sig også i så dynamisk som rytmisik udfordrende korværker som Johannes Brahms’ „Schaffe in mir Gott” eller i korsangene til tekster af H. C. Andersen skrevet af Per Nørgård."

Koncert med kammerkoret “con anima”, 22. oktober 2013

(Jens Wortmann, Kulturbüro Göttingen)

“Disse fantastiske sange, i minnesangens tradition og med en god portion selvironi - netop "very british", er en stor fornøjelse. Især, når de bliver fremført så dygtigt og med glæde.
[…] Den begavede dirigent Jan Scheerer havde ikke kun godt forberedt sit senemble, men kunne i den sidste del medrive sine opmærksomme sangere."

Koncert med kammerkoret “con anima”, 12. juni 2013

(Michael Schäfer, Göttinger Tageblatt)

“I alle korsatser viste sig “Con anima” som klangligt fortræffeligt skolet vokalensemble med beundringsværdigt sikker intonation, som sang dynamisk fleksibelt, næsten hele tiden uden tegn på anstrengelse og med de fineste nuancer i udtryk. Scheerers korte, informative værkintroduktioner berigede aftenen.”

Koncert med Landesjugendchor Baden-Württemberg, 4. november 2012

(Markus Mertens, Badische Neueste Nachrichten)

“[…] efter en under alle aspekter ukonventionel koncert er jublet helt berettiget. Og ikke kun, fordi ensemblet præsterer storslåede musik under ledelse af Jan Scheerer.
[…] Med det samme bliver man grebet af følelsens slående intensitet. Ikke den mindste chance for at kæmpe imod den bitterhed som omfavner rummet i løbet af sekunder.
[…] Her mangler der ingenting. Ikke den engang den mindste spor af modenhed, når Hugo Distler og hans sørgemusik ”Fürwahr, er trug unsere Krankheit” gribes an.
[…] Thi, efter at have formet så fortryllende smuk kunst ud af det mest sørgelige med så megen energi, havde vel ikke engang den mest pessimistiske sang fået gæsterne til at køre hjem i en trist stemning.”

Koncert med Københavns Bachkor, Sankt Pauls kammerkor, SymfUni (Københavns Universitetets Symfoniorkester), 5. november 2011

(Ole Josephson, Helsingør Dagblad)

“Det store kor kunne byde på en tæt og fyldig klang, der hang godt sammen og bredte sig ud i alle registre. Pianissimostederne kom tydeligt og nærværende igennem, og under de flotte fortepassager sitrede kirkerummet af vellyd. Sopranerne klang sikkert og frit i højden, og alterne var stærke i det vigtige mellemleje. Herrestemmerne var godt med i de firstemmige passager, men manglede nok lidt power, når de havde soloindsatser.”

“[…] de unge musikere fulgte dirigentens omhyggelige direktion og gjorde god fyldest. Jan Scheerer dirigerede uden partitur - og uden pind - og havde styr på tingene. Sangere og musikere fulgte hans mindste vink. I satserne 'Denn alles Fleisch es ist wie Gras' og 'Ihr habt nur Traurigkeit' havde han valgt langsommere tempi, end man normalt hører, men det klædte de melodiøse linjer.
Sammenfattende må man konstatere, at Brahms' monumentale mesterværk fik en imponerende flot udførelse, og publikum kvitterede for fem kvarters stor kormusik på højt niveau med stående bifald.”

Koncert med kammerkor con anima, 22. september 2008

(Rhea Maria Richter, Göttinger Tagblatt)

“De erfarne korsangere overbeviste under ledelse af Jan Scheerer såvel med præcision og ekspressivitet som med en musikalsk intention, som gjorde sange oplevelse.”

“Et intensivt udtryk fik de opførte værker gennem en omhyggelig, afbalanceret stemmeføring.”

“Jan Scheerer satte på klanglig balance, førte de enkelte stemmer sammen på en måde, at en medrivende atmosfære opstod.”

Koncert med kammerkor con anima, 11. maj 2009

(Karl Friedrich Ulrichs, Göttinger Tagblatt)

“Afbalancerede stemmer, […] homogen indenfor stemmegrupperne. Brahms’ “Abendständchen” blev sunget i vidunderlig sarthed, svagt og alligevel med suveræn sanger-præsens. Scheerer, som dirigerede uden noder med verve, satte hørbart pris på de store buer. Koret lod sig linje om linje føre til klangfylde (“der Töne Licht”), som så igen blev taget tilbage til et finfølet piano.”

“Angerfuldt lød den indledende bøn, med kraftig deklamation blev Guds højhed besunget, inderligt-hensunket betragtningen af “Rosa mystica”; i skarp kontrast dertil en bitter-ironisk antimilitaristisk march, kraftfuldt-mægtigt fremført af koret, som undveg den billige rungende effekt. Også detaljer blev formet med stor omhyggelighed. Det var rørende, hvordan et “Amen” ikke uden dissonante gennemgangsnoder ligesom blev kastet i himlen. Uden tvivl: “Con anima” og Scheerer er en stor berigelse for korverden i Südniedersachen – på højeste plan.”

Koncert med kammerkor con anima, 17. november 2009

(Claudia Oelze, Göttinger Tagblatt)

“Med finfølet agogisk fornemmelse ledte Jan Scheerer sangerne gennem de emotionelle højder og dybder i musikken og lod ordene blive til en oplevelse gennem at knytte sin interpretation tæt til teksten. Hvor meget han havde relationen mellem klang og ord på hjertet, viste også hans egen komposition på et svensk digt, som skildrer med stilmidler som unisono, pludselige dynamiske skift og harmoniske vendinger den ensomhed som er beskrevet i teksten, den truende, smægtende længsel og den forhåbningsfulde søgning.
Scheerers detaljerede og finpudsende arbejde med koret dokumenteredes derudover i alle værker med en yderst homogen stemmeklang, også indenfor stemmegrupperne, sensibel tekstbehandling, samt en god forståelse af teksten og ren intonation. Imponerende var den dynamiske varians fra meget svagt og næsten ikke hørbart i “Leise Töne der Brust” i “Nachtwache” hen til ophidsede følelsesudbrud i “Brausten alle Berge” fra Brahms’ “Verlorener Jugend”.”

Koncert med Sjølund Kammerkor, Königslutter, 25. maj 2010

(Rainer Sliepen, Braunschweiger Zeitung)

“Sjølund kammerkor fra København grunder sig på et fuldtonende fundament af kraftige herrestemmer. Danskerne overbeviste med seks udsættelser af Luther-teksten “Nu bede vi den Helligånd”. Også her støttede domkirken de forskellige stile, den terrassedynamiske fortolkning af Mattheus le Maistre (1505-1577) ligesom Distlers (1908-1942) version. Der dannede de sart intonerende damestemmer en virkningsfuld kontrast til herrernes mægtige tutti.
Imellem Grieg med effektfuld solistisk placeret tenor i korsatsen “I himmelen” og Brahms med motetten “Schaffe in mir Gott”. Der finder danskerne til en hjerterørende uprætentiøs fromhed.”

Koncert med Holte Kammerkor 30. maj 2010, Sorgenfri Kirke, Tema: Unglückliche Liebe

(Carl Otto Dethlefsen, Det Grønne Område)

“Koret virkede veloplagt og præcist. […] De to tysksprogede fremførelser af henholdsvis Dvorák og Brahms havde netop den tone af ulykkelig kærlighed som man forventer, når teksterne er i den bedste “hjerte, smerte” tradition. […] Som en behagelig afveksling i korkoncerten havde dirigenten indlagt sig selv som solist i en række klaverstykker af Debussy og Haydn. Disse solostykker afslørede Jan Scheerer, som en mere end habil pianist.”

Koncert med kammerkor con anima, 21. Juni 2010

(Maike Schmuck, Hessisch-/Niedersächsicher Anzeiger)

“Det var en klangoplevelse i særklasse at lytte til kammerkoret con anima fra Göttingen.”

Koncert med kammerkor con anima, 6. november 2010

(Hessisch-/Niedersächsicher Anzeiger)

”Koret imponerede gennem præcision, klangfylde og et væld af klangfarver.
[…] Sangerne overraskede med store variationer i lydstyrken og musicerede med højeste koncentration.”

Koncert med kammerkor con anima, 7. november 2010

(Michael Schäfer, Göttinger Tageblatt)

“Mødet med den meget emotionelle nordiske musik var spændende. Scheerer viste en speciel forkærlighed for lange fermater og sarteste pianissimo-klange . […] Korsangerne fulgte deres dirigent koncentreret, villig, ren i intonationen og med megen sans for homogen klang”

Koncert med Københavns Bachkor, 6. december 2010

(Søren Schauser, Berlingske Tidende)

“Jan Scheerer på dirigentpodiet har sine egne ideer:
Han holder et par toner og pauser lidt længere end ellers, lader koret sidde under den inderlige “Hvorledes skal jeg møde og favne dig, min skat”, har til gengæld hurtige ambitioner med “Ære være Gud i det højeste”.
Godt gået. Det lyder måske som små ting. Men de høres i sådan en klassiker.”